Підготовка педколективу до профільного навчання
Профіль навчання формує загальноосвітній навчальний заклад, самостійно визначаючи перелік профільних предметів, які його забезпечують. Профільне навчання з іноземних мов реалізується через навчально-методичне забезпечення профільного вивчення предметів.
Проблема № 1: Навчально-методичне забезпечення у профільних класах. Навчально-методичні комплекси іноземних видавництв дозволяється використовувати за умови їх добровільного придбання батьками. У вчителя, який працюватиме у профільних класах є два шляхи вирішення цієї проблеми: або використовувати підручник для 10-го класу тієї самої серії, що використовувався у 9-му класі, або перейти на нові підручники. І в одному, і в іншому випадку вчителі повинні:
а) опиратись на пройдену тематику гуманітарного плану, узагальнюючи та розширюючи її, враховуючи інтереси учнів, наприклад, говорячи про країну, яку ми вивчаємо, доцільно доповнювати знання учнів новими фактами з її історії та культури; ставити проблеми, які дозволять порівняти культуру країни, мову якої ми вивчаємо, з культурою України; повторювати та систематизувати пройдений лексико-граматичний матеріал, підключаючи до нього новий. Лексико-граматичний запас учнів поповнюється за рахунок мовних явищ, які є типовими для літературних, публіцистичних, функціональних (прагматичних) текстів;
б) використовувати сучасні технології навчання, наприклад, метод проектів, інтерактивні методи.
Для реалізації гуманітарного профілю рекомендується деяке поглиблення мовних знань та удосконалення мовленнєвих умінь та навичок; ситуації спілкування повинні поповнюватись ситуаціями професійного спілкування.
а) робота над профільними текстами, підібраними вчителем, повинна бути направлена на отримання змістової інформації в рамках вибраного профілю на інформаційне опрацювання іншомовного тексту за допомогою передтекстових завдань, які орієнтують на вибір стратегії читання, актуалізують, якщо це можливо, набутий життєвий досвід учнів, а також набуті раніше знання;
б) в лексичний мінімум необхідно внести частину найбільш уживаної лексики з профільних текстів, в тому числі терміни із відповідних вибраному профілю сфер спілкування;
с) на уроках у профільних класах рекомендується використовувати доступні вчителю країнознавчі матеріали.
Для більш ефективного впровадження профільного навчання у навчальний процес доцільно в повному об’ємі використати “додаткові години виділені на поглиблене вивчення предметів, спецкурсів, предметів за вибором, факультативні, індивідуальні та групові заняття”, реалізовуючи їх у таких спецкурсах як: “Країнознавство”, “Література”, “Ділове мовлення”, “Технічний переклад”. У Варвинській районній гімназії додаткові години виділені на поглиблене вивчення спецкурсу “Країнознавство” у 10-11 класах.
Головна мета навчання іноземної мови в загальноосвітніх навчальних закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні вміння, сформовані на основі мовних знань і навичок.
Успішна реалізація змісту навчання іноземної мови можлива за умови раціонального застосування навчальних засобів як основних механізмів виконання мети і завдань. Основними засобами навчання є підручники, підготовка яких має здійснюватися відповідно до наукових засад, прийнятих у галузі підручникотворення. Учителю надається право вибору підручника, який відповідав би конкретним умовам навчання. Проте лише підручник не може забезпечити досягнення цілей, визначених державою до рівня володіння іноземною мовою випускників сучасної школи. Потрібно широко використовувати й інші засоби: робочі зошити, аудіо- та відеоматеріали, книжки для домашнього читання, текстові завдання тощо.
Доцільно активніше впроваджувати у практику школи електронні носії інформації, що не тільки урізноманітнюють навчальний процес, але й сприяють його ефективності, дозволяють індивідуалізувати та диференціювати навчальну діяльність учнів відповідно до їхніх особистісних рис, здібностей та рівнів навченості.
Основною формою навчання іноземної мови є урок. Зміст його визначає сам учитель. Він спирається на матеріал підручника або посібника, який використовує у своїй роботі, враховує рівень навченості учнів і умови, у яких відбувається навчання. Види діяльності на уроці залежать від мети і завдань, вікових особливостей та інтересів учнів. Уроки мають бути комунікативно спрямованими, а тому пріоритетними видами діяльності є ті, що пов’язані з формуванням в учнів умінь і навичок використовувати мову як засіб спілкування. Зацікавленість учнів у засвоєнні мови значною мірою залежить від умотивованості навчальних дій, які виконуються на уроці.
Оволодіння іноземною мовою відбувається не тільки на уроці. А тому органічне поєднання уроку, домашньої і позакласної роботи забезпечить ефективне формування комунікативних навичок і вмінь, сприятиме розвитку в учнів самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності.
Напишіть відгук