Режим дня школяра

  Великий фізіолог Павлов неодноразово говорив, що ніщо так не полегшує роботу нервових клітин головного мозку, як чіткий  і певний розпорядок життя. Такий певний розпорядок – режим дня, надзвичайно важливий для учнів. Всьому свій час в режимі дня, бо праця  не буде йти на лад, не буде корисною. Якщо не налагоджене правильне чергування різних видів діяльності, якщо довгота нічного сну недостатня, якщо мало відводиться часу для відпочинку на відкритому повітрі – все це призводить до того, що нервова система швидко виснажується. І як результат – пониження працездатності школяра. Ось чому як сім’я, так і школа, повинна звертати більше уваги на організацію часу активності та сну школярів.

   Педагоги нерідко спостерігають, що деяким дітям на уроці важко зосередить увагу на тому, що відбувається в класі. На перший погляд, дитина хвора – до того ж вона скаржиться на головний біль, слабкість, бажання спати. Іноді з’ясовується, що дитина дійсно хвора, але у переважних випадках причина в іншому: вона не дотримується режиму дня, у неї немає певних годин для приготування уроків, їй недостатньо часу для прогулянок, спати вона лягає пізно, бо засиджується біля телевізора. Кожний окремий відступ від режиму здається малопомітним, але, коли їх нагромаджується з дня на день все більше, то наслідки таких відступів все більше починають впливати на організм школяра.  Що потрібно робити такій дитині? Треба сказати одразу: їй не потрібне ніяке лікування. Хороший відпочинок, виконання режиму дня врятує школяра від головного болю, млявості, постійного почуття втоми. Вона знову буде уважна, усидлива, матиме позитивні успіхи у навчанні.

   Правильно організовувати режим дня школяра – це:

  • Забезпечити йому достатній по тривалості сон з чітко встановленим часом підйому і відбою;
  • Передбачити регулярне харчування;
  • Встановити певний час для приготування уроків;
  • Виділити час для відпочинку на свіжому повітрі, творчої діяльності, допомоги батькам.

  Звичайно, важко привчити дитину виконувати режим дня. Шановні батьки! Терпіння та вимога, наполегливість у досягненні мети розвиватимуть у вашої дитини звичку дотримуватися режиму дня та розуміння, що режим дня допомагає активно працювати та відпочивати.

   У віці 11-12 років вже більше часу відводиться на активний відпочинок, навчальні заняття, тривалість сну порівняно зменшується. Діти повинні вставати о 7.00 ранку. Наступні 50 хвилин відводяться на ранкову зарядку, туалет, сніданок. Після цього діти йдуть до школи. Завчасно перевірте, чи чистий одяг, чи відповідає сезону, чи зручний для повсякденного носіння. Забороняється до школи приходити у спортивному одязі. На уроки фізкультури дітям треба брати спортивний одяг окремо.

   Прослідкуйте, щоб достатньо у дитини було часу на дорогу до школи, бо погано, коли учень запізнюється. Внутрішнім режимом дня гімназії передбачено початок занять о 8.30, а у понеділок – о 8.10 (час лінійки). Забезпечте своєчасну явку на уроки, нагадуйте їм про недопустимість запізнення, бо це розвиває у дітей недисциплінованість, що спричиняє розвиток схильності до правопорушень.

   В учнів 5-8 класів кожного дня 5-6 уроків, а то й 7. Об 11.05 – велика перерва, яка передбачає активний відпочинок дітей та їх другий сніданок. Продумайте, щоб дитині було що переїсти; якщо немає коштів, давайте їй з собою бутерброд. Порушення режиму харчування призводить до розвитку хвороб органів травлення.

   Після навчальних занять у школі учні ідуть додому, деякі беруть участь у позашкільних заходах, працюють у гуртках. Не можна починати виконувати домашні завдання безпосередньо після приходу зі школи. Діти повинні відпочити 3-3,5 години. Відпочинок буде більш оптимальним на свіжому повітрі. Для дітей з ослабленим здоров’ям бажаний денний сон, який відновить працездатність. Оптимальний час починати виконувати домашні завдання – 16.00 годин. Відносити це на більш пізній час не можна, бо загальна працездатність до вечора дуже падає, про швидке і якісне приготування уроків нічого і говорити.

   Шановні батьки! Візьміть собі за правило цікавитися, чи всі уроки повчила ваша дитина, чи якісно вони виконані. Така цікавість розвиває у вашої дитини почуття відповідальності і захистить від отримання негативної оцінки з певного предмета. Якщо дитина не розуміє якогось матеріалу, домагайтеся, щоб вона вивчила хоча б мінімум домашніх завдань

   Після виконання навчальних домашніх завдань (протяжність не більше 1,5-2 години з перервами) дитині обов’язково треба відпочити на відкритому повітрі годину-півтори. Ще раз треба підкреслити значення рухливої активності. Діти, які мало рухаються, відстають у розвитку, часто мають зайву вагу, погано переносять інфекційні хвороби, не можуть швидко пристосовуватися до зміни температури повітря та атмосферного тиску; тому часто і тривало хворіють, змушені пропускати заняття у школі, відстають від товаришів.

   Не можна карати дітей забороною відпочивати на свіжому повітрі. Загальний час перебування дитини на відкритому повітрі – до 4 годин на день (сюди входить час, затрачений на шлях від школи і назад). Кожна зайва година, проведена на подвір’ї, дуже цінна для здоров’я школярів, особливо для слабких здоров’ям і тих, хто перехворів на будь-яке захворювання.

   У режимі дня школярів необхідно передбачити час, який витрачається ними у відповідності з їх особистими нахилами та інтересами. Дитина повинна бути впевнена, що у неї завжди вистачить часу для читання улюблених книг, для моделювання чи малювання, для занять спортом чи для того, щоб подивитися телепередачу. Звичайно всі ці заняття теж повинні бути гігієнічно правильно організовані. Зокрема, особливий контроль треба встановити за переглядом телепрограм. Дуже небажано, якщо дитина годинами сидить біля телевізора. Слідкуйте, щоб діти не сиділи близько до екрану, якщо передача йде у темні години доби, вмикайте у кімнаті неяскраву лампочку.

   Кожна дитина повинна допомагати батькам, ця допомога, здебільшого, пов’язана з самообслуговуванням. Можна вже учням 5х класів доручити прибирання кімнат, миття посуду, не говорячи про те, що вони можуть слідкувати за станом свого одягу, взуття, прати дрібні особисті речі, застилати своє ліжко і прибирати своє робоче місце. Важливо учити їх правильним навичкам виконання всіх цих  робіт. На жаль, діти часто недостатньо хороше знайомі з елементарними правилами, приміром, прибирання приміщення. Вони витирають пил сухою ганчіркою чи підмітають підлогу сухим віником. Вчіть дітей правильно виконувати таку і подібну роботу.

   Треба нагадувати дітям про необхідність виконувати правила особистої гігієни, особливо про те, що після роботи треба ретельно мити руки, носити з собою носову хустинку. На перервах у школі треба виходити з класу, а обов’язком чергового є провітрити приміщення та зробити вологе прибирання.

   Хоча у пресі та наші лікарі рекомендують робити ранкову зарядку, цього майже ніхто не виконує: чи то бракує часу, чи то від впевненості, що вона нічого однаково не дасть. Та спробуйте зробити хоч раз ранкову зарядку або хоча б декілька вправ –  і відчуєте силу у тілі та повну готовність протистояти труднощам нового робочого дня.

   Після денної праці організму школяра необхідний повноцінний відпочинок. Його може забезпечити лише сон. Сон достатньої тривалості забезпечує високу працездатність дитини протягом тривалого часу. При недосипанні цей час скорочується, працездатність падає. Систематичне недосипання шкідливе – воно негативно впливає на стан нервової системи дитини. Вона стає легко збуджена, неуважна, під час роботи часто відволікається, неадекватно реагує на зауваження. Важлива не тільки тривалість сну, але і його достатня глибина. Неглибокий нічний сон, який переривається пробудженнями, навіть при достатній його тривалості, не забезпечує повноцінного відпочинку. Для того, щоб сон дитини був глибоким, треба дотримуватися найпростіших, але чітких правил. Понад усе, привчіть дитину лягати спати , прокидатися в один і той час. В тих випадках, коли дитина лягає спати у певний час (не пізніше 10.00 годин), її нервова система і увесь організм завчасно готуються до сну. Вона краще засинає і , відповідно, довше відпочиває. Якщо ж  усталені години відходу до сну порушуються, то організм втрачає можливість налаштовуватись відповідним чином. Лягаючи в ліжко в різний час, діти тривалий час не можуть заснути, а уранці їх важко розбудити.

   Важливо, щоб час перед сном був зайнятий спокійними заняттями. Галасливі ігри, а також емоційні хвилювання, пов’язані з читанням чи переглядом дорослого кінофільму, заважають спокійному засинанню та глибокому сну. Перед сном треба зробити вечірній туалет, який обов’язково повинен включати миття ніг водою кімнатної температури. Не бажано турбувати дитину під час сну. Якщо у неї немає окремої кімнати, то треба створити максимум умов для спокійного відпочинку дитини. Вечеря повинна бути не пізніше за 1,5 години до сну.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *