Система вправ для навчання аудіювання
Вправи для формування мовленнєвих навичок аудіювання.
А. Вправи, що спрямовані на формування фонетичних, лексичних та граматичних навичок аудіювання.
- Вправи на диференціацію звукової форми слова та його розуміння (напр.: code-coat, wrote-road).
- Вправи на семантизацію похідних і складних слів (напр.: load-unload, regard-disregard, (to) train-trainer-training).
- Вправи на семантизацію елементів у синтагмі (напр.: to… a play (perform).
- Вправи на розуміння фраз з незнайомими лексичними одиницями і багатофункціональними граматичними структурами (напр. The brakes of the car are very good. The driver brakes very often.).
- Вправи на диференціацію значень паронімів (напр.: coach-couch, people-pupil, no-now, his-he’s).
Б. Вправи, що спрямовані на розвиток мовленнєвих механізмів аудіювання.
- Вправи на розвиток імовірного прогнозування:
– Послухайте першу фразу і, спираючись на її зміст, завершіть другу.
– Послухайте загадку і відгадайте її.
– Послухайте коротку характеристику людини і здогадайтесь про її професію.
– Послухайте заголовки і скажіть, про що йдеться в текстах.
– Послухайте початок розповіді і визначіть, про що вона.
– Послухайте вирази та фрази і скажіть (рідною чи іноземною мовою), в яких ситуаціях вони можуть вживатися.
- Вправи на розвиток уваги та адитивної пам’яті.
– Послухайте слово, словосполучення, фразу і повторіть їх.
– Послухайте дві фрази, логічно пов’язані між собою, і повторіть їх.
– Послухайте частини фрази, з’єднайте їх в одну фразу і відтворіть її.
– Послухайте дві фрази і визначіть, що пропущено у другій.
– Послухайте оголошення і заповніть пропуски у графічному варіанті того ж оголошення.
– Послухайте слова і назвіть ті, що відносяться до даної теми.
– Послухайте і повторіть за диктором фрази.
- Вправи на розвиток механізму осмислення (розуміння різних категорій смислової інформації).
– Послухайте репліки з діалогу і скажіть, хто його веде (розуміння родової категорії).
– Послухайте фразу і скажіть, коли відбувалася дія (розуміння часової категорії).
– Послухайте речення і скажіть, де відбувається подія (розуміння категорії місця).
– Послухайте репліки з діалогу і скажіть, чому дівчинка хоче додому (розуміння категорії причини)
Вправи для розвитку вмінь аудіювання.
- Вправи на передбачення змісту тексту і розвиток уяви.
А) Послухайте початок жарту і запропонуйте свій варіант його завершення.
Б) Послухайте початок розповіді і здогадайтесь, що відбулося далі.
В) Подивіться на малюнок, послухайте його опис і запропонуйте свій варіант розвитку подій.
- Вправи на визначення логічної послідовності подій.
А) Послухайте текст і розкажіть в логічній послідовності про дії головного героя.
Б) Послухайте розповідь і передайте її зміст 4-5 реченнями (рідною мовою).
В) Послухайте розповідь, розгляньте малюнки і розмістіть їх відповідно до подій у розповіді.
- Вправи на розуміння тексту без домислювань.
А) Послухайте розповідь і передайте її основний зміст.
Б) Послухайте дві розповіді і скажіть, чим вони відрізняються. Наприклад, перша розповідь відрізняється від другої лише заключним реченням.
В) Подивіться на малюнок і послухайте розповідь. Скажіть, які невідповідності ви помітили.
Г) Послухайте розповідь учителя, потім прочитайте близький до неї за змістом текст і підкресліть речення, яких не було в розповіді вчителя.
4. Вправи на розуміння основної думки/ точного розуміння тексту.
А) Послухайте текст і виберіть із декількох малюнків такий, що відповідає змісту тексту.
Б) Послухайте текст і намалюйте місце (зобразіть схематично), в якому відбувається дія, і персонаж, про якого йдеться в тексті.
В) Визначіть, яка з двох почутих вами розповідей відповідає змісту малюнка.
Г) Послухайте розповідь і виберіть/ придумайте до неї заголовок. Поясніть, чому саме так ви назвали розповідь.
У процесі навчання аудіювання вчитель має передбачити три етапи роботи:
1) формулювання інструкції;
2) презентацію аудіо матеріалу;
3) контроль розуміння прослуханого.
Засоби контролю розуміння прослуханого аудіотексту:
| Невербальні засоби | Вербальні засоби |
| – виконання дій; | 1) Рецептивні або рецептивно-репродуктивні |
| – контроль з використанням цифр; | – підтвердження або спростування тверджень учителя; |
| – контроль за допомогою сигнальних та облікових карток; | – вибір пунктів плану тексту; |
| – виготовлення схем, креслень; | – тести з вибором відповіді. |
| – підбір малюнків. | 2) Репродуктивні |
| – відповіді на запитання; – укладання плану; | |
| – переказ змісту іноземною або рідною мовою | |
| – укладання плану; | |
| – формулювання запитань до тексту; | |
| – бесіда на основі змісту тексту. |






Напишіть відгук